kot-niepłot
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 324
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice BioAut
|
Wysłany: Sob 20:04, 28 Paź 2006 Temat postu: Pseudokurs: Ogólne |
|
|
Zasady nazywania zmiennych (i potem funkcji):
Nazwa może zawierać do 64 znaków.
Nie może zawierać polskich liter (tych z ogonkami).
Może zawierać cyfry, ale:
Nie może zaczynać się cyfrą.
Nie może zawierać spacji.
Nie może zawierać innych znaków specjalnych, jedyny znak to podkreślenie "_".
Nie może być słowem zarezerwowanym w C (słowem kluczowym, np. for, int, while, try i kupę innych, ale łatwo odróżnić )
Może zawierać i duże i małe znaki.
Uwaga do ostatniego: C rozróżnia wielkość znaków, dlatego Iks, iks, iKs, IkS, IKS to różne zmienne.
Zmienne należy nazywać tak, żeby się nie mieszało i żeby się łatwo pisało - to zwykle wychodzi naturalnie
Przyjęło się że zmienne i funkcje nazywa się małymi literami, STALE wielkimi, Obiekty z wielkiej litery.
Wieloczłonowe nazwy można nazywać na dwa sposoby:
pierwsza_zmienna;
drugaZmienna;
Stosuje się powszechnie oba, ale konsekwentnie tylko jeden w obrębie jednego programu (żeby się nie pogubić).
Spacje: można je wstawiać gdziekolwiek (oczywiście tylko nie w środku słowa ani w środku dwuznakowych operatorów: (np. nie można rozdzielać <= ani == ). Należy je wstawiać tak, żeby kod był czytelny i żeby wygodnie się czytało i trzymać się swoich zasad. Np. if (x==5); if( x==5 ); if ( x == 5 ); if(x==5); - wszystko jest poprawne.
Enter'y: Można je wstawiać co chwilę, można wcale. Jedyne co to nie można ich wstawiać w środku łańcucha (łańcuch: "Cześć, jestem Józek") ani oczywiście nie można rozdzielać słów ani dwuznakowych operatorów (jak ze spacjami).
Najlepiej żeby enter znalazł się po każdym średniku, albo wtedy kiedy się kończy miejsce w linijce.
Preprocesor - idea i podstawowe komendy:
Preprocesor to program, który jeszcze przed kompilacją dokonuje zmian w kodzie zgodnie z poleceniami. Polecenia preprocesora:
#include <plik.h> - w miejscu tego polecenia wstawiana jest zawartość pliku "plik.h", który jest biblioteką dołączoną do kompilatora
#include "plik.h" - dołącza plik "plik.h", który jest w tym samym katalogu co plik z kodem źródłowym - można dołączać własne pliki
#define STALA 100 - de facto to nie jest stała, tylko preprocesor po prostu zamienia każde napotkane słowo STALA na 100 od momentu tego polecenia.
#undef STALA - preprocesor przestaje zamieniać od tego momentu - po prostu "oddefiniowanie". Jeśli STALA nie była zdefiniowana, nic się nie. dzieje.
Struktura programu:
#include <nagłówki> - dołączanie potrzebnych nagłówków
" ...bo potęga języka C polega na tym, że on nie ma żadnych wbudowanych bibiotek!"
int main() // główna funkcja, to musi być, zwraca wartość typu int
{
/* ciało programu */
system("PAUSE");
/* to powyżej: należy dołączyć stdlib.h, właśnie to wyświetla komunikat
"Naciśnij klawisz", nie jest wymagane, ale jak nie będzie, to okno DOSu
zniknie i nie zdążymy zobaczyć wyniku */
return 0;
/* Funkcja main() zwraca int, więc to się musi pojawić. To jest wartość zwracana przez program do systemu, w tej chwili nie ma to dla nas znaczenia */
} // koniec
Post został pochwalony 0 razy
|
|